“ေျခေတာ္ဦးခိုက္ေလွ်ာက္ထားပါသည္၊ တပည့္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ အလုပ္မ်ားႏွင့္
မအားမလပ္ျဖစ္ေနပါသျဖင့္ စာျဖင့္ေရးသားေလွ်ာက္ထားပါသည္၊ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္မည္ဟု
ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
ရန္ကုန္ေနျပည္ေတာ္တြင္ ဂ်ပန္မ်ားထြက္သြားျပီးေနာက္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမ်ား
လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ားပါ၀င္သည္ကို မေတြ ့ၾကရသျဖင့္
အထက္ဗမာျပည္ရွိ သံဃာေတာ္မ်ား၏စိတ္ထဲတြင္ မရွင္မလင္းျဖစ္ေနသည္ဟု
သိရွိရပါသည္။
အမွန္အားျဖင့္ေလွ်ာက္ထားရလွ်င္ ရန္ကုန္ျမိဳ ့ကို မဟာမိတ္တပ္မ်ား သိမ္းျပီးသည့္
ေနာက္ တပည့္ေတာ္တို ့ ေရာက္သည့္အခါကစ၍ သံဃာေတာ္မ်ားအား ႏိုင္ငံေရး
အေျခအေန ေလွ်ာက္ထားျခင္း၊ ကုန္သည္အသင္း၊ ေက်ာင္းဆရာအသင္း စေသာ
အဖြဲ ့အသင္းမ်ားကို လႈံ ့ေဆာ္ေပးျခင္းတို ့ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ေဆာင္ရြက္ၾက
သျဖင့္လည္း ႏိုင္ငံေရးအသက္ျပန္၀င္လာသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားရပါမည္။
ရန္ကုန္ျမိဳ ့ေတာ္တြင္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံုမဟာသံဃာ့အဖြဲ ့ခ်ဳပ္၊ ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရး
သံဃာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ဟူ၍ ရွိပါသည္။ ဂိုဏ္းေပါင္းစံုမဟာသံဃာ့အဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ
ေခတ္အခါက ဖြဲ ့စည္းထားေသာ သံဃာ့အဖြဲ ့အစည္းျဖစ္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္
သိရသေလာက္ စည္းမ်ဥ္းမွာ အလြန္က်နျပီး စည္းစည္းလံုးလံုးရွိသည္ဟု
သိရပါသည္။
ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးသံဃာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွာ ဂ်ပန္လက္ထက္က တိတ္တိတ္ပုန္း
ဖြဲ ့စည္းေသာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးကို လွ်ိဳ ့၀ွက္စြာ ကူညီ
ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာအဖြဲ ့ျဖစ္ပါသည္။
ဂ်ပန္ေခတ္က အလုပ္သေဘာခ်င္းမတူေသာအဖြဲ ့၊ ၄င္းအျပင္ ေျဗာင္ဖြဲ ့ထားေသာ
အဖြဲ ့၊ တိတ္တိတ္ပုန္းဖြဲ ့ေသာအဖြဲ ့ဟူ၍ သီးျခားျခားနားေနေသာအဖြဲ ့ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေရးအတိအလင္းလုပ္လာႏိုင္ေသာအခါ ဤႏွစ္ဖြဲ ့ကို တဖြဲ ့တည္းျဖစ္ေအာင္
တပည့္ေတာ္တို ့က ၾကိဳးစားခဲ့ပါသည္။ ေအာင္ျမင္သင့္သေလာက္ မေအာင္ျမင္ေသးပါ။
တပည့္ေတာ္၏သေဘာမွာ..
(က) သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္ တစည္းတလံုးတည္းရွိသင့္ပါသည္။
(ခ) သံဃာေတာ္မ်ားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ တဖြဲ ့ကိုပယ္၍ က်န္တဖြဲ ့ကို အားေပးျခင္း
မျပဳသင့္။
(ဂ) သံဃာေတာ္မ်ားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ သာသနာကိစၥမ်ား၊ သာသနာသန္ ့ရွင္းေရး
ကိစၥမ်ားကို အထူးၾကိဳးစားသင့္ပါသည္။
(ဃ) တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရး၊ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး စေသာ အမ်ားႏွင့္ဆိုင္သည့္
ကိစၥမ်ိဳးတြင္ တပည့္တပန္းမ်ားအား သင့္ေလ်ာ္ေသာၾသ၀ါဒမ်ား ေပးသင့္သည္ဟု
ယူဆပါသည္ဘုရား။
ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမွာ ေရွးအခါက အရွင္ဘုရားမ်ား သိေတာ္မူသည့္အတိုင္း
မသန္ ့ရွင္းေသာလုပ္ငန္းျဖစ္သည့္အတိုင္း တဂိုဏ္းအဖြဲ ့အေနျဖင့္ကား အားေပးရန္
မသင့္ပါ။ သို ့ရာတြင္ ယခုအခါ ႏိုင္ငံေရးမွာ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ရွိျပီး အေတာ္ပင္
သန္ ့ရွင္းေနပါသည္။ တတိုင္းတျပည္လံုး ညီညြတ္လိုေသာဆႏၵ၊ ျပာက်ေနေသာ
တိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္လိုေသာဆႏၵျဖင့္ လႊမ္းမိုးလ်က္ရွိပါသည္။ ဤကဲ့သို ့
သန္ ့ရွင္းေသာလုပ္ငန္းမ်ိဳးကိုကား ဆရာေတာ္မ်ား အားေပးရန္ အထူးသင့္ပါသည္
ဘုရား။
ညီညြတ္ေရးကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ တပည့္ေတာ္ ဆက္လက္ရွင္းလင္းလိုပါသည္။တပည့္ေတာ္သေဘာအရ ညီညြတ္ေရးထက္ စည္းလံုးေရးဟူေသာစကားက
ပိုမိုမွန္ပါလိမ့္မည္။
အဖြဲ ့အသင္းဆိုသည္တို ့မွာ အလိုအေလ်ာက္ေပၚလာျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကုန္သည္၊
လယ္လုပ္၊ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းဆရာ စသည္ျဖင့္ အသက္ေမြးမႈကို အေၾကာင္း
ျပဳ၍ လူအမ်ိဳးအစားကြဲျပားေနသမွ် မိမိတို ့ဆိုင္ရာ အက်ိဳးစီးပြားကာကြယ္မည့္
အဖြဲ ့အစည္းမ်ားရွိေပမည္။ ဥပမာ.. ကုန္သည္အသင္း၊ ပြဲစားအသင္း၊ ေက်ာင္းသား
အသင္း စသည္တို ့ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းအသင္းမ်ားသည္ အက်ိဳးစီးပြားတူသည့္အခါ
တြဲလုပ္ၾကပါသည္။ မိမိတို ့ဆိုင္ရာ အက်ိဳးသက္သက္ဆိုလွ်င္ မိမိတို ့ဆိုင္ရာ
အဖြဲ ့အတြင္း လုပ္ၾကပါသည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီဆိုသည္မွာလည္း အမွန္အားျဖင့္ ၄င္းအဖြဲ ့အစည္းမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္
ျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိဳ ့ပါတီသည္ ကုန္သည္အက်ိဳးကို အဓိကထား၍ ေဆာင္ရြက္မည္။
အခ်ိဳ ့ပါတီက လယ္သမားတို ့၏အက်ိဳးကို အဓိကထား၍ ေဆာင္ရြက္မည္။
သို ့ရာတြင္ တတိုင္းျပည္လံုးကိစၥမ်ားတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္တခုတည္း အတူတူလုပ္မည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မရွိရဟုဆိုလွ်င္ ေအာင္ျမင္မည္မဟုတ္ပါ။ ေျဗာင္မလုပ္ရလွ်င္
တိတ္တိတ္ပုန္းလုပ္ၾကပါမည္။ ဂ်ပန္လက္ထက္က တိတ္တိတ္ပုန္းလုပ္ၾကပါသည္။
အဖြဲ ့ဆိုင္းဘုတ္မတင္ေစကာမူ ကိုယ့္အစုကေလးႏွင့္ကိုယ္ ျဖစ္ေနမည္ကို
မေရွာင္ႏိုင္ပါ။
ကိုယ့္အစုကေလးႏွင့္ကိုယ္ေနလိုကေန၊ သို ့ရာတြင္ တိုင္းျပည္လံုးကိစၥမ်ားတြင္
တသေဘာတည္း၊ တစည္းမ်ဥ္းတည္း လုပ္ၾကရမည္ဟူေသာသေဘာႏွင့္
ဖက္ဆစ္တိုက္ဖ်က္ေရး၊ ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ကို ဖြဲ ့စည္းၾကပါသည္။
ကိုယ့္အိမ္နဲ ့ကိုယ္ေနၾက၊ အရပ္ကိစၥ၀ိုင္းလုပ္ၾကဟူေသာသေဘာျဖစ္ပါသည္။
အဖြဲ ့ေတြဖ်က္ဆိုလွ်င္ နာမည္ေလာက္ဖ်က္ျပီး တိတ္တိတ္ပုန္းေျခထိုးေသာအလုပ္မ်ား
ပိုလာမည္ကားမလြဲပါ။
ယခုဆိုလွ်င္ (က) စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရပ္ဆိုင္းေရး (ခ) ယာယီအမ်ိဳးသားအစိုးရ ရရွိေရး
(ဂ) ေရြးေကာက္ပြဲျပဳလုပ္ေရး (ဃ) တိုင္းျပည္လႊတ္ေတာ္ရရွိေရးတို ့တြင္ အဖြဲ ့တိုင္း
ပါတီတိုင္း အားၾကိဳးမာန္တက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကပါသည္။ စီးပြားေရးအားသန္သည့္
ပါတီသည္ စီးပြားေရေဆာင္ရြက္၍ လယ္သမားအားသန္သည့္ပါတီသည္ လယ္သမား
အေရးေဆာင္ရြက္ပါသည္။ လယ္ပိုင္ရွင္ႏွင့္ လယ္သမား ပဋိပကၡျဖစ္ခဲ့ေသာ္
ေစ့စပ္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္လည္း သေဘာထားရွိၾကပါသည္။ သို ့ျဖစ္ပါ၍ အဖြဲ ့မ်ား၏
စည္းလံုးေရးမွာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါသည္။
သံဃာေတာ္မ်ား ႏိုင္ငံေရးမလိုက္ရ ဟူ၍ တပည့္ေတာ္ေၾကညာခ်က္ထုတ္သည္ဟု
အခ်ိဳ ့ဆရာေတာ္မ်ား နားေပါက္သည္ဟုသိရပါသည္။ တပည့္ေတာ္ဤကဲ့သို ့
ေၾကညာစာတန္းထုတ္ခဲ့ဖူးသည္ဟု အမွတ္မရပါ။ တပည့္ေတာ္ေျပာသည့္
စကားအခ်ိဳ ့ကို အၾကားလြဲသူတို ့က တမ်ိဳးေျပာခ်င္လည္း ေျပာစရာရွိပါသည္။
(က) ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းတြင္ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ ရွမ္းတို ့ပါသည္။ သို ့ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရး
လုပ္ငန္းမွာ လူတမ်ိဳး (သို ့မဟုတ္)ဘာသာတမ်ိဳးတည္း၏ လုပ္ငန္းမဟုတ္။
(ခ)လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစံုပါ၀င္ေသာ လုပ္ငန္းတို ့တြင္ ဗုဒၶဘာသာကိစၥကိုခ်ည္းေျပာလွ်င္
အျခားလူမ်ိဳး၊ အျခားဘာသာတို ့ကို ထိခိုက္စရာရွိသည္။
(ဂ) သို ့ျဖစ္၍ ဗုဒၶဘာသာကိစၥမ်ားေဆာင္ရြက္စရာရွိလွ်င္ သန္ ့သန္ ့ေဆာင္ရြက္ရန္
သင့္ေပသည္။
(ဃ) သို ့ေသာ္ တိုင္းျပည္ကိစၥမွာ သံဃာေတာ္မ်ား လ်စ္လ်ဴရႈမထားႏိုင္သျဖင့္
ဗုဒၶဘာသာကိစၥတခုတည္းသေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ဒါယကာ၊ ဒါယိမမ်ားအက်ိဳး
ရည္စူး၍ တတ္စြမ္းသမွ် ၾသ၀ါဒေပးသင့္သည္။
တပည့္ေတာ္၏ အယူအဆမွာ သည္အတိုင္းျဖစ္၍ သည္အတိုင္းေျပာတတ္သည္ကို
အဓိပၸာယ္ေကာက္လြဲျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
တပည့္ေတာ္၏ အေတြ ့အၾကံဳအရ ေအာက္ဗမာျပည္ႏွင့္ အထက္ဗမာျပည္မွာ မတူပါ။
အထက္ဗမာျပည္၌မူ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဒါယကာ ဒါယိမမ်ားအား ကူညီရန္
ပိုမိုတာ၀န္ၾကီးပါသည္။ ဒါယကာ ဒါယိမမ်ားကို လ်စ္လွဴရႈရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ သို ့ျဖစ္၍
အထက္ဗမာျပည္၌မူ ေအာက္ဗမာျပည္မွာထက္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားသည္
ႏိုင္ငံျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ငန္းတြင္ ပိုမိုပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ၾကရပါမည္။
တပည့္ေတာ္ ႏိုင္ငံေရးဟူေသာစကားကို မသံုးလိုပါ။ ႏိုင္ငံအေရး၊ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး၊
ႏိုင္ငံျပန္လည္ထူေထာင္ေရးဟူေသာစကားကိုသာ သံုးလိုပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုလွ်င္
တဂိုဏ္းတပါတီကို အားေပးလွ်င္ ယခင္လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရးမ်ားကို သတိရစရာ
ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ ေျခရႈပ္ေသာႏိုင္ငံေရးမ်ားတြင္ကား သံဃာေတာ္မ်ား
ပါ၀င္ထိုက္သည္ဟု တပည့္ေတာ္မယူဆပါ။ ရခိုင္ျပည္တြင္ ဦးပညာသီဟ
ကိုယ္ေတာ္သည္ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးတြင္ ေခါင္းေဆာင္ခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးကိုကား
တပည့္ေတာ္သေဘာက်ပါသည္။
တပည့္ေတာ္၏သေဘာအတိုခ်ဳပ္မွာ ေျခရႈပ္ေသာႏိုင္ငံေရးမပါဘဲ သန္ ့ရွင္းေသာ
ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ရန္ျဖစ္ပါသည္။
သန္ ့ရွင္းေသာႏိုင္ငံေရးလုပ္လွ်င္ ျပာက်ေနေသာတိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္
ႏိုင္မည္။ တိုင္းျပည္သာယာမည္။ သို ့မွသာလွ်င္ “ေရျမင့္မွၾကာျမင့္”ဆိုေသာ
စကားကဲ့သို ့ သာသနာေတာ္သည္လည္း သန္ ့ရွင္းစရာရွိပါသည္။
တပည့္ေတာ္ ဤမွ်အက်ိဳးအေၾကာင္းေလွ်ာက္ထားသည္မွာ ရွင္းလင္းျပီဟု
ယူဆပါေၾကာင္း အဆံုးသတ္ေလွ်ာက္ထားပါသည္ဘုရား။
သန္းထြန္း
အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး
ဖက္ဆစ္တိုက္ဖ်က္ေရး ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ ့ခ်ဳပ္
ရန္ကုန္
(သခင္သန္းထြန္း၏ အထက္ပါ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အား မႏၱေလးျမိဳ ့ ေနျပည္ေတာ္
အဖြဲ ့ခ်ဳပ္ နာယကဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားထံ ေပးပို ့ခဲ့ျခင္းျဖစ္ျပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္
ေအာက္တိုဘာလ၊ ၁၉ ရက္ ေန ့လည္ ၃း ၄၅ နာရီတြင္ မႏၱေလးျမိဳ ့ ဘုရားၾကီး
ေက်ာင္းတိုက္၌ ၄င္းေလွ်ာက္ထားလႊာကို ဖတ္ၾကားခဲ့သည္)
မအားမလပ္ျဖစ္ေနပါသျဖင့္ စာျဖင့္ေရးသားေလွ်ာက္ထားပါသည္၊ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္မည္ဟု
ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
ရန္ကုန္ေနျပည္ေတာ္တြင္ ဂ်ပန္မ်ားထြက္သြားျပီးေနာက္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမ်ား
လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ားပါ၀င္သည္ကို မေတြ ့ၾကရသျဖင့္
အထက္ဗမာျပည္ရွိ သံဃာေတာ္မ်ား၏စိတ္ထဲတြင္ မရွင္မလင္းျဖစ္ေနသည္ဟု
သိရွိရပါသည္။
အမွန္အားျဖင့္ေလွ်ာက္ထားရလွ်င္ ရန္ကုန္ျမိဳ ့ကို မဟာမိတ္တပ္မ်ား သိမ္းျပီးသည့္
ေနာက္ တပည့္ေတာ္တို ့ ေရာက္သည့္အခါကစ၍ သံဃာေတာ္မ်ားအား ႏိုင္ငံေရး
အေျခအေန ေလွ်ာက္ထားျခင္း၊ ကုန္သည္အသင္း၊ ေက်ာင္းဆရာအသင္း စေသာ
အဖြဲ ့အသင္းမ်ားကို လႈံ ့ေဆာ္ေပးျခင္းတို ့ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ေဆာင္ရြက္ၾက
သျဖင့္လည္း ႏိုင္ငံေရးအသက္ျပန္၀င္လာသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားရပါမည္။
ရန္ကုန္ျမိဳ ့ေတာ္တြင္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံုမဟာသံဃာ့အဖြဲ ့ခ်ဳပ္၊ ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရး
သံဃာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ဟူ၍ ရွိပါသည္။ ဂိုဏ္းေပါင္းစံုမဟာသံဃာ့အဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ
ေခတ္အခါက ဖြဲ ့စည္းထားေသာ သံဃာ့အဖြဲ ့အစည္းျဖစ္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္
သိရသေလာက္ စည္းမ်ဥ္းမွာ အလြန္က်နျပီး စည္းစည္းလံုးလံုးရွိသည္ဟု
သိရပါသည္။
ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးသံဃာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွာ ဂ်ပန္လက္ထက္က တိတ္တိတ္ပုန္း
ဖြဲ ့စည္းေသာအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးကို လွ်ိဳ ့၀ွက္စြာ ကူညီ
ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာအဖြဲ ့ျဖစ္ပါသည္။
ဂ်ပန္ေခတ္က အလုပ္သေဘာခ်င္းမတူေသာအဖြဲ ့၊ ၄င္းအျပင္ ေျဗာင္ဖြဲ ့ထားေသာ
အဖြဲ ့၊ တိတ္တိတ္ပုန္းဖြဲ ့ေသာအဖြဲ ့ဟူ၍ သီးျခားျခားနားေနေသာအဖြဲ ့ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေရးအတိအလင္းလုပ္လာႏိုင္ေသာအခါ ဤႏွစ္ဖြဲ ့ကို တဖြဲ ့တည္းျဖစ္ေအာင္
တပည့္ေတာ္တို ့က ၾကိဳးစားခဲ့ပါသည္။ ေအာင္ျမင္သင့္သေလာက္ မေအာင္ျမင္ေသးပါ။
တပည့္ေတာ္၏သေဘာမွာ..
(က) သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္ တစည္းတလံုးတည္းရွိသင့္ပါသည္။
(ခ) သံဃာေတာ္မ်ားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ တဖြဲ ့ကိုပယ္၍ က်န္တဖြဲ ့ကို အားေပးျခင္း
မျပဳသင့္။
(ဂ) သံဃာေတာ္မ်ားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ သာသနာကိစၥမ်ား၊ သာသနာသန္ ့ရွင္းေရး
ကိစၥမ်ားကို အထူးၾကိဳးစားသင့္ပါသည္။
(ဃ) တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရး၊ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး စေသာ အမ်ားႏွင့္ဆိုင္သည့္
ကိစၥမ်ိဳးတြင္ တပည့္တပန္းမ်ားအား သင့္ေလ်ာ္ေသာၾသ၀ါဒမ်ား ေပးသင့္သည္ဟု
ယူဆပါသည္ဘုရား။
ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမွာ ေရွးအခါက အရွင္ဘုရားမ်ား သိေတာ္မူသည့္အတိုင္း
မသန္ ့ရွင္းေသာလုပ္ငန္းျဖစ္သည့္အတိုင္း တဂိုဏ္းအဖြဲ ့အေနျဖင့္ကား အားေပးရန္
မသင့္ပါ။ သို ့ရာတြင္ ယခုအခါ ႏိုင္ငံေရးမွာ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ရွိျပီး အေတာ္ပင္
သန္ ့ရွင္းေနပါသည္။ တတိုင္းတျပည္လံုး ညီညြတ္လိုေသာဆႏၵ၊ ျပာက်ေနေသာ
တိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္လိုေသာဆႏၵျဖင့္ လႊမ္းမိုးလ်က္ရွိပါသည္။ ဤကဲ့သို ့
သန္ ့ရွင္းေသာလုပ္ငန္းမ်ိဳးကိုကား ဆရာေတာ္မ်ား အားေပးရန္ အထူးသင့္ပါသည္
ဘုရား။
ညီညြတ္ေရးကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ တပည့္ေတာ္ ဆက္လက္ရွင္းလင္းလိုပါသည္။တပည့္ေတာ္သေဘာအရ ညီညြတ္ေရးထက္ စည္းလံုးေရးဟူေသာစကားက
ပိုမိုမွန္ပါလိမ့္မည္။
အဖြဲ ့အသင္းဆိုသည္တို ့မွာ အလိုအေလ်ာက္ေပၚလာျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကုန္သည္၊
လယ္လုပ္၊ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းဆရာ စသည္ျဖင့္ အသက္ေမြးမႈကို အေၾကာင္း
ျပဳ၍ လူအမ်ိဳးအစားကြဲျပားေနသမွ် မိမိတို ့ဆိုင္ရာ အက်ိဳးစီးပြားကာကြယ္မည့္
အဖြဲ ့အစည္းမ်ားရွိေပမည္။ ဥပမာ.. ကုန္သည္အသင္း၊ ပြဲစားအသင္း၊ ေက်ာင္းသား
အသင္း စသည္တို ့ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းအသင္းမ်ားသည္ အက်ိဳးစီးပြားတူသည့္အခါ
တြဲလုပ္ၾကပါသည္။ မိမိတို ့ဆိုင္ရာ အက်ိဳးသက္သက္ဆိုလွ်င္ မိမိတို ့ဆိုင္ရာ
အဖြဲ ့အတြင္း လုပ္ၾကပါသည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီဆိုသည္မွာလည္း အမွန္အားျဖင့္ ၄င္းအဖြဲ ့အစည္းမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္
ျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိဳ ့ပါတီသည္ ကုန္သည္အက်ိဳးကို အဓိကထား၍ ေဆာင္ရြက္မည္။
အခ်ိဳ ့ပါတီက လယ္သမားတို ့၏အက်ိဳးကို အဓိကထား၍ ေဆာင္ရြက္မည္။
သို ့ရာတြင္ တတိုင္းျပည္လံုးကိစၥမ်ားတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္တခုတည္း အတူတူလုပ္မည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မရွိရဟုဆိုလွ်င္ ေအာင္ျမင္မည္မဟုတ္ပါ။ ေျဗာင္မလုပ္ရလွ်င္
တိတ္တိတ္ပုန္းလုပ္ၾကပါမည္။ ဂ်ပန္လက္ထက္က တိတ္တိတ္ပုန္းလုပ္ၾကပါသည္။
အဖြဲ ့ဆိုင္းဘုတ္မတင္ေစကာမူ ကိုယ့္အစုကေလးႏွင့္ကိုယ္ ျဖစ္ေနမည္ကို
မေရွာင္ႏိုင္ပါ။
ကိုယ့္အစုကေလးႏွင့္ကိုယ္ေနလိုကေန၊ သို ့ရာတြင္ တိုင္းျပည္လံုးကိစၥမ်ားတြင္
တသေဘာတည္း၊ တစည္းမ်ဥ္းတည္း လုပ္ၾကရမည္ဟူေသာသေဘာႏွင့္
ဖက္ဆစ္တိုက္ဖ်က္ေရး၊ ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ကို ဖြဲ ့စည္းၾကပါသည္။
ကိုယ့္အိမ္နဲ ့ကိုယ္ေနၾက၊ အရပ္ကိစၥ၀ိုင္းလုပ္ၾကဟူေသာသေဘာျဖစ္ပါသည္။
အဖြဲ ့ေတြဖ်က္ဆိုလွ်င္ နာမည္ေလာက္ဖ်က္ျပီး တိတ္တိတ္ပုန္းေျခထိုးေသာအလုပ္မ်ား
ပိုလာမည္ကားမလြဲပါ။
ယခုဆိုလွ်င္ (က) စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရပ္ဆိုင္းေရး (ခ) ယာယီအမ်ိဳးသားအစိုးရ ရရွိေရး
(ဂ) ေရြးေကာက္ပြဲျပဳလုပ္ေရး (ဃ) တိုင္းျပည္လႊတ္ေတာ္ရရွိေရးတို ့တြင္ အဖြဲ ့တိုင္း
ပါတီတိုင္း အားၾကိဳးမာန္တက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကပါသည္။ စီးပြားေရးအားသန္သည့္
ပါတီသည္ စီးပြားေရေဆာင္ရြက္၍ လယ္သမားအားသန္သည့္ပါတီသည္ လယ္သမား
အေရးေဆာင္ရြက္ပါသည္။ လယ္ပိုင္ရွင္ႏွင့္ လယ္သမား ပဋိပကၡျဖစ္ခဲ့ေသာ္
ေစ့စပ္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္လည္း သေဘာထားရွိၾကပါသည္။ သို ့ျဖစ္ပါ၍ အဖြဲ ့မ်ား၏
စည္းလံုးေရးမွာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါသည္။
သံဃာေတာ္မ်ား ႏိုင္ငံေရးမလိုက္ရ ဟူ၍ တပည့္ေတာ္ေၾကညာခ်က္ထုတ္သည္ဟု
အခ်ိဳ ့ဆရာေတာ္မ်ား နားေပါက္သည္ဟုသိရပါသည္။ တပည့္ေတာ္ဤကဲ့သို ့
ေၾကညာစာတန္းထုတ္ခဲ့ဖူးသည္ဟု အမွတ္မရပါ။ တပည့္ေတာ္ေျပာသည့္
စကားအခ်ိဳ ့ကို အၾကားလြဲသူတို ့က တမ်ိဳးေျပာခ်င္လည္း ေျပာစရာရွိပါသည္။
(က) ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းတြင္ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ ရွမ္းတို ့ပါသည္။ သို ့ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရး
လုပ္ငန္းမွာ လူတမ်ိဳး (သို ့မဟုတ္)ဘာသာတမ်ိဳးတည္း၏ လုပ္ငန္းမဟုတ္။
(ခ)လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစံုပါ၀င္ေသာ လုပ္ငန္းတို ့တြင္ ဗုဒၶဘာသာကိစၥကိုခ်ည္းေျပာလွ်င္
အျခားလူမ်ိဳး၊ အျခားဘာသာတို ့ကို ထိခိုက္စရာရွိသည္။
(ဂ) သို ့ျဖစ္၍ ဗုဒၶဘာသာကိစၥမ်ားေဆာင္ရြက္စရာရွိလွ်င္ သန္ ့သန္ ့ေဆာင္ရြက္ရန္
သင့္ေပသည္။
(ဃ) သို ့ေသာ္ တိုင္းျပည္ကိစၥမွာ သံဃာေတာ္မ်ား လ်စ္လ်ဴရႈမထားႏိုင္သျဖင့္
ဗုဒၶဘာသာကိစၥတခုတည္းသေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ဒါယကာ၊ ဒါယိမမ်ားအက်ိဳး
ရည္စူး၍ တတ္စြမ္းသမွ် ၾသ၀ါဒေပးသင့္သည္။
တပည့္ေတာ္၏ အယူအဆမွာ သည္အတိုင္းျဖစ္၍ သည္အတိုင္းေျပာတတ္သည္ကို
အဓိပၸာယ္ေကာက္လြဲျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
တပည့္ေတာ္၏ အေတြ ့အၾကံဳအရ ေအာက္ဗမာျပည္ႏွင့္ အထက္ဗမာျပည္မွာ မတူပါ။
အထက္ဗမာျပည္၌မူ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဒါယကာ ဒါယိမမ်ားအား ကူညီရန္
ပိုမိုတာ၀န္ၾကီးပါသည္။ ဒါယကာ ဒါယိမမ်ားကို လ်စ္လွဴရႈရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ သို ့ျဖစ္၍
အထက္ဗမာျပည္၌မူ ေအာက္ဗမာျပည္မွာထက္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားသည္
ႏိုင္ငံျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ငန္းတြင္ ပိုမိုပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ၾကရပါမည္။
တပည့္ေတာ္ ႏိုင္ငံေရးဟူေသာစကားကို မသံုးလိုပါ။ ႏိုင္ငံအေရး၊ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး၊
ႏိုင္ငံျပန္လည္ထူေထာင္ေရးဟူေသာစကားကိုသာ သံုးလိုပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုလွ်င္
တဂိုဏ္းတပါတီကို အားေပးလွ်င္ ယခင္လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရးမ်ားကို သတိရစရာ
ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို ့ ေျခရႈပ္ေသာႏိုင္ငံေရးမ်ားတြင္ကား သံဃာေတာ္မ်ား
ပါ၀င္ထိုက္သည္ဟု တပည့္ေတာ္မယူဆပါ။ ရခိုင္ျပည္တြင္ ဦးပညာသီဟ
ကိုယ္ေတာ္သည္ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးတြင္ ေခါင္းေဆာင္ခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးကိုကား
တပည့္ေတာ္သေဘာက်ပါသည္။
တပည့္ေတာ္၏သေဘာအတိုခ်ဳပ္မွာ ေျခရႈပ္ေသာႏိုင္ငံေရးမပါဘဲ သန္ ့ရွင္းေသာ
ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ရန္ျဖစ္ပါသည္။
သန္ ့ရွင္းေသာႏိုင္ငံေရးလုပ္လွ်င္ ျပာက်ေနေသာတိုင္းျပည္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္
ႏိုင္မည္။ တိုင္းျပည္သာယာမည္။ သို ့မွသာလွ်င္ “ေရျမင့္မွၾကာျမင့္”ဆိုေသာ
စကားကဲ့သို ့ သာသနာေတာ္သည္လည္း သန္ ့ရွင္းစရာရွိပါသည္။
တပည့္ေတာ္ ဤမွ်အက်ိဳးအေၾကာင္းေလွ်ာက္ထားသည္မွာ ရွင္းလင္းျပီဟု
ယူဆပါေၾကာင္း အဆံုးသတ္ေလွ်ာက္ထားပါသည္ဘုရား။
သန္းထြန္း
အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး
ဖက္ဆစ္တိုက္ဖ်က္ေရး ျပည္သူ ့လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ ့ခ်ဳပ္
ရန္ကုန္
(သခင္သန္းထြန္း၏ အထက္ပါ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အား မႏၱေလးျမိဳ ့ ေနျပည္ေတာ္
အဖြဲ ့ခ်ဳပ္ နာယကဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားထံ ေပးပို ့ခဲ့ျခင္းျဖစ္ျပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္
ေအာက္တိုဘာလ၊ ၁၉ ရက္ ေန ့လည္ ၃း ၄၅ နာရီတြင္ မႏၱေလးျမိဳ ့ ဘုရားၾကီး
ေက်ာင္းတိုက္၌ ၄င္းေလွ်ာက္ထားလႊာကို ဖတ္ၾကားခဲ့သည္)